Hry a činnosti v téhle rubrice jsou prvotně určené spíše do místnosti a většinou potřebujete také nějaké ty pomůcky. Nicméně velkou část z nich si můžete přizpůsobit. Nakoukněte také do rubriky Zabavit se venku.
I tam najdete spoustu dalších inspirací.
Pokud se na mé stránky vracíte, novější nápady budete v této rubrice nacházet nahoře.



 

13. ZA HRANICE ZVYKLOSTÍ

Tato hra skvěle podporuje tvořivé myšlení.
Ukažte na nějaký předmět v místnosti a zeptejte se, k čemu se používá. V kuchyni by to mohla být například kovová obracečka. Poté, co dítě vyjmenuje její běžné použití, zeptejte se, na co jiného by se dala využít. Podle stáří dítěte můžete očekávat odpovědi typu:
"Dá se s ní vyhrabat díra v zemi."
"Na nabírání písku."
"Na krájení sněhových cihel, nebo plácání sněhuláka."
"Dá se s ní hrát jako s raketou."
"Mohla by odrážet sluneční paprsky a přivolat pomoc při ztroskotání na opuštěném ostrově."

Zkuste hrát s dalšími kuchyňskými potřebami (vidlička, metla na šlehání, mašlovačka atd…). V každé místnosti vašeho bytu najdete spoustu lákavých možností.




12. BLÁZINEC

Hráči sedí v kruhu. Několik hráčů odejde za dveře a vedoucí hry vysvětlí zbylým hráčům pravidla hry. Nesmějí nikdy přímo odpovědět na otázku, která je jim položena, ale na otázku předcházející, položenou jinému hráči. Potom zavoláme prvního hádajícího, který čeká za dveřmi. Vedoucí hry mu vysvětlí, že se dostal do blázince a má za úkol zjistit nemoc pacientů. Proto jim musí po řadě klást otázky. Hádající se začne ptát prvního "blázna". Např.: "Kolik je ti let?"  Tázaný zarytě mlčí, až se hráč po chvíli marného čekání zeptá dalšího hráče: "Jak se jmenuješ?" Tázaný odpoví:"12." Pak se tazatel obrátí na třetího: "Jakou barvu má tvůj svetr?" Ten odpoví: "Anička Nováková." Když tazatel objeví "nemoc" hráčů, zavoláme do místnosti dalšího čekajícího.


 

11. KIMOVA HRA S OBALY OD VAJEC

potřebujeme:
dvě a více papírových krabiček na vejce
drobné předměty

Do prázdné krabičky na vejce umístíme šest různých drobností.
Do první prohlubně dáme například kancelářskou sponku, do druhé malé autíčko, do třetí bobuli hroznového vína atd.
Obsah krabičky na chvíli ukážeme dítěti a potom přiklopíme víčkem. Jeho úkolem bude najít podobné předměty a umístit je do jiné krabičky na vejce. Věcí musí být nejen stejný počet, ale mají být i na stejných místech. 
Chceme-li kimovku náročnější, použijeme krabičky na deset vajec nebo zkrátíme dobu pozorování.
Pokud chceme pro mladší děti hru hodně zjednodušit, připravíme si předměty do dvojice k ukrytým drobnostem na stůl. Dítě tak nemusí předměty vyhledávat, pouze přemýšlí, kde byly v zavřeném obale umístěny. (Jen pozor na maličké předměty s ohledem na věk dítěte, aby nedošlo ke spolknutí!)


(Podle: Steve a Ruth Bennettovi - 365 zábavných činností bez televize)



10. OBOURUKOST

Když o někom řekneme, že je "ambidexter", použili jsme dvě stará latinská slova (ambo - oba, dexter - pravý), která naznačují, že onen člověk má "obě ruce pravé". Po pravdě řečeno by se lépe hodil jiný výraz, vždyť leváci by možná rádi měli "obě ruce levé" ...
Zkuste kreslit nebo psát rukou, která není vaše dominantní. Brzy se na vlastní oči přesvědčíte, kolik práce zastane váš skrytý "automatický pilot" - mozek. Při používání nedominantní ruky jste nuceni promýšlet každý tah písma či kresby - což pravděpodobně po několika minutách bude velmi únavné. 
Můžete podobně také zkusit provádět nedominantní rukou i jiné činnosti, jako například jíst lžící, čistit si zuby, česat se atd..


(Podle: Steve a Ruth Bennettovi - 365 zábavných činností bez televize) 




9. KRESLENÍ NOHOU

Potřebujeme:
velké papíry
pastelky

Na podlahu položíme několik velkých papírů. Dítě vezme tužku mezi prsty na noze a pustí se do kreslení. Tato hra není jen na pobavení. Dokazuje, jak je člověk přizpůsobivý. 
Můžeme dětem vyprávět o lidech, kteří z nějakého důvodu nemohou používat ruce a nohama se naučili nejen kreslit, ale i psát, brát různé věci a dělat mnoho dalšího. 


(Podle: Steve a Ruth Bennettovi - 365 zábavných činností bez televize)



8. FALEŠNÝ SLOVNÍK

Potřebujeme:
papír
tužky
slovník cizích slov nebo jiný obsažný slovník

Starší děti jistě pobaví následující hra pro tři a více hráčů.
Jeden z hráčů najde ve velkém slovníku (např. slovník cizích slov) nějaké zvláštní, podivně znějící slovo a napíše ho i s definicí na papír. Potom samotné slovo nahlas přečte ostatním hráčům. Všichni musí formulovat své definice záhadného výrazu. Po skončení práce někdo všechny definice přečte.
Hráči potom hlasují, které tvrzení je podle nich pravdě nejblíže. (Ten, kdo slovo vyhledal, se hlasování neúčastní.) Každou správnou definici ohodnoťte pěti body. Postupně se všichni hráči ve vyhledávání slov střídají.

Některé děti by mohly mít potíže s nalezením vhodných slov. Využijte proto malé nabídky vhodných výrazů:
SPELEOLOG (ten, kdo provádí výzkum jeskyní)
JUCHTA (pevná, nepromokavá kůže)
KVAZAR (jasně zářící vesmírný objekt, nesmírně vzdálený od Země)
LAJNTUCH (prostěradlo - zastarale)
MUSKARIN (jedovatá látka obsažená v muchomůrkách)
ORTOEPIE (nauka o správné výslovnosti)


(Z knihy: Steve a Ruth Bennettovi - 365 zábavných činností bez televize)




7. KRYPTOGRAMY

Potřebujeme:
papír
tužku

Kryptogramy jsou zašifrované zprávy založené na záměně jednotlivých písmen abecedy.
Nejprve si vytvořte klíč, jako je např. tento:

A=C       H=Q       O=W       U=Y
B=E       CH=Ř       P=X        V=Z
C=K       I=U        Q=N       W=O
Č=Ž       J=V        R=H        X=T
D=P       K=I         Ř=B        Y=G
E=A       L=M       S=CH      Z=F
F=D       M=L        Š=Č        Ž=Š
G=J       N=R        T=S

Použijete-li výše uvedený klíč, zakódované slovo "koberec" bude vypadat následovně: "iweahak".
Děti, které systém pochopily, si mohou navzájem posílat tajné dopisy jako: "Za hodinu se sejdeme v kuchyni a dáme si zmrzlinu." Zběhlí "profesionálové" se mohou pokusit najít kód. Zadejte jim dostatečně dlouhou šifru, aby si mohli všimnout často se opakujících písmen. Napovězte luštitelům některá méně častá písmena.


(Podle: Steve a Ruth Bennettovi - 365 zábavných činností bez televize)

 


6. RYBAŘENÍ S MAGNETEM

Potřebujeme:
čtvrtku
nůžky
pastelky
izolepu
větší kancelářské sponky
špejli nebo tyčku
tenší provázek
magnet s otvorem uprostřed (ten náš je ze staré chňapky)

Tohle je vlastně podobné, jako předchozí rybaření. Místo háčku je na konci provázku magnet. Na čtvrtku nakreslíme rybičky, vystříhneme a na jejich spodní stranu nalepíme pomocí izolepy kancelářskou sponku. Rybaření může začít.




5. RYBAŘENÍ CÉČEK

Potřebujeme:
céčka
misku
kancelářskou sponku
nit
špejli
kleště

Tuhle zábavičku vymyslel můj syn Míša.
Na konec špejle přivážeme nit. Kleštěmi vytvoříme z kousku kancelářské sponky háček. Na konci háčku vytvoříme očko, ke kterému přivážeme volný konec nitě. Rybářský prut je hotový. Do misky nasypeme céčka. (Měla by být trochu přes sebe. ) Céčkové rybičky můžeme lovit jen tak pro zábavu nebo soutěžit, kdo jich uloví víc v určitém limitu. Lze také jednotlivým "rybičkám" přidělit větší a menší hodnotu a potom sečíst výsledky.



        



4. ATLETICKÁ  DRÁHA  
ČINGUNGING


autor nápadu: Libor

K vytvoření důmyslné atletické překážkové dráhy použijeme například: židle, matraci, postel, deky na podlaze... Malý atlet hodí kostkou. Pokud mu padne 4 a více, vyrazí na trať. Když padne nižší číslo, vyrazit nesmí. (Menší děti trénují čísla.) Kostku můžeme také vynechat.

 



3.DOMEČEK (PEVNOST, ZÁMEK, PELÍŠEK)
 

potřebujeme:

stůl (židle, palandu…)

deky, povlaky na peřiny, osušky, prostěradla

kolíčky a provázky na uchycení

 

 

 

Přes stůl, k sobě postavené židle nebo palandu přehodíme povlečení, deky nebo prostěradlo. Kde je to třeba, zajistíme kolíčky. Necháme místo pro vchod. Nezakrýváme úplně celé, aby se uvnitř dalo dobře dýchat. Dovnitř si děti mohou nanosit polštářky a podobně. Prostě se trošku zabydlet. :o)

 



2.STAVEBNICE SVĚTA
 

potřebujeme:

různé druhy kostek, autíčka, letadýlko, malé panenky a panáčky, zvířátka, kytičkovanou halenku nebo šátek, polštářky, modrý papír nebo látku… (Určitě vás napadne spousta dalších věcí, co se dá použít.)

 

 

Nemusí být pořád naklizeno. Vaše děti budou určitě nadšené, když si s nimi postavíte svůj vlastní svět přes celý obývák. Počítejte s tím, že vytaháte hodně hraček a různých věcí a děti budou chtít, aby se svět nemusel uklízet. Ale pokud vám tohle nevadí, stojí to za to. Děti budou nadšené z toho, že svět budujete s nimi.

Postavte třeba vláčkodráhu, silnice z papíru, autíčka, polštářky jako kopce, modrý papír nebo látku (třeba tričko) jako jezero (můžete na papír nakreslit malé rybky a vystříhnout), kytičkovanou látku jako louku, do ohrad z tužek umístit zvířátka jako do ZOO, domečky z kostek, letiště, přístav… Použijte cokoli, co bude velikostí pasovat dohromady. :o)




1.KARNEVAL
 

potřebujeme:

hudbu, pár svršků, šátky, staré brýle, malovátka…podle fantazie

 

 

Koupené masky- to je nuda. Šít hodinu masku? To ne. Nechte děti, ať si vymyslí masku podle svého. Zelené pyžamo a je tu vodník. Tatínkovo tričko převázané mašlí bude vypadat jako šaty pro princeznu a šátek jistě nahradí princův plášť. V černých teplákách a tmavém tričku bude malý šmudla vypadat docela jako krtek. A když to ještě doladíme malovátky, bude karneval dokonalý. Hlavní je hudba a tanec. Kam se na nás hrabe Rio! 

TOPlist